Suriname - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Ruud en Rees - WaarBenJij.nu Suriname - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Ruud en Rees - WaarBenJij.nu

Suriname

Door: Ruud en Rees

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Rees

02 Maart 2015 | Nederland, Brunssum

Suriname.
De Republiek Suriname ( sinds de onafhankelijkheid in 1975 de officiële benaming), ligt aan de noordoostkust van Zuid-Amerika. Desi Bouterse is de huidige president. Het land grenst in het oosten aan Frans-Guyana, in het westen aan Guyana, in het zuiden Aan Brazilië, en in het noorden aan de Atlantische Oceaan. In Suriname worden maar liefst twintig talen gesproken, met als voertaal het Nederlands. Ongeveer 80% van Suriname bestaat uit berg- en heuvelland dat begroeid is met dicht tropisch regenwoud. Het land ligt vlak boven de evenaar en heeft daardoor een tropisch klimaat met een hoge luchtvochtigheid. Het hele jaar door valt er regen, maar er is ook een korte en een lange regentijd. Slechts 10% van de totale oppervlakte van het land is bebouwd. De naam van het land is afgeleid van één van de oude indianenstammen: de Surinen. De indianen bleken ongeschikt als arbeidskracht op de plantages, maar omdat er veel arbeidskrachten nodig waren om op de plantages te werken, werden er slaven uit West-Afrika gehaald. Rond het jaar 1600 zetten de eerste Europeanen voet op Surinaamse grond en werden er handelsposten gesticht. Maar vanaf 1650 wordt er gesproken over de kolonisatie. De slaven ontvluchtten de plantages en stichtten dorpjes ver in de jungle. Het gouvernement loofde flinke premies uit voor het terugbrengen van de ontvluchte slaven. De premiejagers waren voornamelijk indianen, die de slaven als indringers zagen in hun leefgebied. Zij waren immers van oudsher de bewoners van het binnenland. Na de Tweede Engelse oorlog hebben de Engelse Suriname met de Nederlanders geruild tegen de kolonie Nieuw Amsterdam, het huidige New York. Na de afschaffing van de slavernij in 1863 werden de slaven teruggestuurd naar de plantages, waar ze onder staatstoezicht nog 10 jaar moesten werken. Na deze periode keerden veel slaven de plantages de rug toe, en vertrokken naar Paramaribo, op zoek naar werk. Nederlandse boeren uit Groningen en Gelderland arriveerden in het land om bij te dragen aan de voedselvoorziening van de kolonie. Maar zij waren niet opgewassen tegen de tropische ziekten, en de plantagebazen vonden de werkende blanke boeroes geen goed voorbeeld voor de zwarte gemeenschap. Om aan goedkope arbeidskrachten te komen werden emigratiecontracten gesloten met Hongkong, Frans- en Brits Guyana en India. De arme arbeiders werd een goed leven en inkomen beloofd, maar vele immigranten stierven tijdens de lange reis, of door het zware werk op de plantages en de slechte gezondheidszorg op de plantages. Uiteindelijk werden de werknemers vlak voor de Tweede Wereldoorlog geworven uit de eigen kolonie Nederlands-Indië.
Het landschap van Suriname is opgedeeld in drie gebieden, nl. de kustvlakte hier geen witte zandstranden maar modderbanken, de savannen en het binnenland, door de Surinamers ook wel het tropisch regenwoud genoemd. Een van de belangrijke rivieren is de Suriname rivier, waarop de indianenstammen peddelen met hun korjaal. De hoogste top is de Julianatop met een hoogte van 1280 meter.
Suriname is bij uitstek geen vakantieland voor aanbidders van witte zandstranden, maar voor de reiziger die een uitdaging ziet in het verkennen van de ongerepte natuur, komt hier zeker aan zijn trekken.
Het Surinaamse woord voor reizen is wandelen. Dus, wat gaan Ruud en Rees doen? Juist!, op 19 maart om 11.00 uur wandelen zij naar Suriname. En ook deze keer zijn zij op de voet te volgen!
Mo syi!!
Ruud en Rees

Programma:

18 maart Amsterdam – A4 Hotel
19 maart Amsterdam – Paramaribo KL 713 Amsterdam – Paramaribo 11.15 - 15.15 uur.
Vertrek vanaf Schiphol voor uw rechtstreekse vlucht naar Paramaribo. Na aankomst wordt u hartelijk ontvangen door onze reisleiding en volgt de transfer naar uw hotel in het centrum van Paramaribo. Ontvangst met welkomstcocktail.
20 maart Paramaribo
Vandaag staat er een stadswandeling op het programma. Deze kennismaking met Paramaribo laat u de vele highlights zien van deze door UNESCO tot Werelderfgoed uitgeroepen stad. We zien onder andere het presidentiële paleis, de palmentuin, Fort Zeelandia, de grootste houten kathedraal van Latijns-Amerika en een interessante lokale markt. De middag is ter vrije besteding.
21 maart Paramaribo - Frans Guyana – Galibi
Via een mooie route rijden we na het ontbijt samen met een speciale gids van de accommodatie in Galibi naar het grensdorpje Albina. Dit plaatsje ligt aan de Marowijne rivier, die de grens tussen Suriname en Frans Guyana vormt. Hier stappen we in een door de indianen gemaakte boot, genaamd piakas (houdt u rekening met veel spatwater, de boot is niet overdekt!). Op de heen- of terugweg varen we naar St. Laurent (Frans Guyana), de plaats van de beroemde Papillon-gevangenis (entree exclusief). We maken kennis met de lokale bewoners van het dorpje Galibi. Tussen februari en half augustus gaan we 's nachts per boot op zoek naar de gigantische reuzenschildpadden die het strand op kruipen om hun eieren te leggen. De lokale indianen hier behoren tot de Caraïben, eens een strijdlustig volk dat de oorspronkelijke Arawak-indianen van de stranden heeft verdreven. Ze leven voornamelijk van de visvangst. We overnachten in een zeer eenvoudige accommodatie met soms gedeelde sanitaire voorzieningen aan het strand van Galibi. Alle (eenvoudige maar smaakvolle) maaltijden tijdens uw verblijf in Galibi zijn inclusief, evenals drinkwater.
22 maart Galibi – Paramaribo
Na het ontbijt reizen we in ongeveer anderhalf uur terug naar het plaatsje Albina waar we weer in de bus stappen op weg naar Paramaribo. Het kan ook zijn dat vandaag Frans Guyana bezocht wordt.
23 maart Paramaribo
Vandaag kunt u heerlijk ontspannen bij het aangename zwembad van het hotel. Ook kunt u deelnemen aan een (optionele) riviercruise naar de Commewijne plantages waarbij u een bezoek brengt aan onder andere Fort Nieuw Amsterdam. Bovendien worden tijdens deze excursie de plantages Johanna en Margarita met Javaanse en Hindoestaanse bevolking onderweg aangedaan, evenals Fredriksdorp met zijn gerestaureerde plantagewoningen. Onderweg bestaat de kans dat we op de rivier dolfijnen tegenkomen die de boot begeleiden.
24 maart Paramaribo – Overbridge
Per comfortabele boot varen we over de Suriname rivier het binnenland in. We zien het geheim van de Goslar, een Duits schip dat al 60 jaar recht voor Paramaribo middenin de rivier ligt. We maken korte stops in dorpjes langs de rivier, zoals het Javaanse 'Warung dorpje' Domburg en de citrusplantage Laarwijk, waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Onderweg worden u diverse snacks en vers fruit aangeboden, evanals diverse drankjes. Ook gaan we langs de oever op zoek naar kleine apensoorten waaronder de kapucijn- en doodshoofdaapjes. Na langs een enorme bauxiethaven te zijn gevaren, bezoeken we een door de jungle overwoekerde stad. Tijdens de boottocht kan er gezwommen worden. U overnacht in comfortabele en ruime cabañas (bungalows) aan het prachtige rivierzandstrand bij Overbridge.
25 maart Overbridge / Bezoek Joden Savanne
Vandaag bezoeken we de historische Joden Savanne, de eerste nederzetting van (Portugese) Joden in Suriname, iets zuidelijker aan de rivier op een kleine 3 kwartier varen. Ooit was dit een florerende stad, iets dat tot op de dag van vandaag te zien is aan de ruïnes van de eerste synagoge op het westelijke halfrond. 's Middags kunt u heerlijk ontspannen in de hangmatten van uw accommodatie of een duik nemen in de rivier.
26 maart Overbridge - Jungle Danpaati
Na het ontbijt gaan we op weg naar het diepe binnenland. Bij het dorpje Atjonie, een lokaal haventje waar volop bedrijvigheid heerst, houdt de weg op en stappen we in echte Marron korjalen, lange houten boten (onoverdekt) die u in ongeveer drie uur tijd langs stroomversnellingen en overweldigende natuur naar de lodge brengen. In de namiddag arriveren we in onze sfeervolle lodge, gelegen op een eilandje in de Boven-Suriname rivier.
Door in deze lodge te overnachten ondersteunt u de regionale ontwikkeling van natuur en economie, waarbij de zorg voor ouderen en kinderen centraal staat, een project dat onder andere met behulp van sponsoring uit Nederland ontstaan is.
27 en 28 maart Jungle Danpaati
In de komende dagen maken we tijdens een uitgebreide dorpswandeling kennis met de dagelijkse cultuur en levenswijze van de lokale Marron-bevolking, afstammelingen van gevluchte plantageslaven die voornamelijk leven van wat de natuur hen biedt. We leren van de gids hoe men medicinale planten gebruikt, en hoe te vissen op de traditionele manier. Ook bezoeken we hier een school en een crèche (niet tijdens de schoolvakanties). Tevens wordt er een bezoek gebracht aan het Marron-museum Pikinslee, een paar dorpen verderop aan de rivier. Mogelijk zien we een toekan of papegaai overvliegen. 's Avonds is er met de Marrons een gezamenlijke vreugdeavond, met lokale muziek en een dansvoorstelling. Ook maken we een boswandeling en we gaan een avond kaaimannen spotten (weersafhankelijk). Bovendien kunt u, indien gewenst, een ochtend meelopen met een dorpsgezondheidswerker in het zorgproject voor de verzorging van ouderen (optioneel, vrijwillige bijdrage mogelijk). Tijdens uw verblijf in Danpaati zijn alle smakelijke maaltijden inclusief, evenals drinkwater en enkele snacks.
29 maart Jungle Danpaati - Berg en Dal
We reizen vandaag na de lunch per boot en bus en komen vervolgens aan het eind van de middag aan in het sfeervolle en zeer comfortabele Bergendal Eco & Cultural River Resort, gelegen aan de Suriname rivier. U verblijft hier in een prachtig ingericht huisje met eigen terras. Vrije middag om heerlijk te genieten en ontspannen bij het zwembad in deze rustgevende omgeving. Tevens kunt u als gast van Bergendal meedoen met de Historische Wandeling.
30 maart Berg en Dal
Vandaag heeft u de mogelijkheid om deel te nemen aan één van de vele activiteiten die het Berg en Dal resort aanbiedt. Zo kunt u een jungle-safari maken door het prachtige binnenland of kajakken over de Suriname rivier. Hoogtepunt hier is de sensationele canopy-tour, waarbij u aan kabels dwars door de jungle zweeft (alles tegen betaling). Uiteraard kunt u ook lekker uitrusten bij uw huisje of aan het zwembad.
31 maart Berg en Dal – Paramaribo
U heeft nog een vrije ochtend en na de lunch vertrekken we per boot en bus weer naar Paramaribo, een reis waar we een paar uurtjes over zullen doen. Onderweg zult u vaak reclames zien die op de muur van de huizen geschilderd zijn, een kleurrijk gezicht! 's Avonds kunt u gaan eten in één van de vele restaurantjes die de stad rijk is.
01 april Paramaribo
Vrije dag om lekker te onstpannen aan het zwembad en wat bij te komen van de reis, met de mogelijkheid om een optionele excursie te boeken. Zo kunt u een indrukwekkende fietstocht maken door de plantage Peperpot of het prachtige natuurpark Brownsberg bezoeken (moeilijk toegankelijk in het regenseizoen).
02 april Paramaribo – Amsterdam KL 714 Paramaribo - Amsterdam 17.50 - 07.30 uur.
Na een vrije ochtend waarbij u het levendige Paramaribo in kunt gaan of nog de laatste zonnestralen kunt meepakken aan het zwembad van uw hotel, maken we ons klaar voor de transfer naar het internationale vliegveld.
03 april Aankomst Amsterdam
Schiphol 07.30 uur.

• 18 Maart 2015 - 21:08

Wilma:

Goede reis en veel plezier.
    Een poen, Ruud en Wilma