Entebbe - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Ruud en Rees - WaarBenJij.nu Entebbe - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Ruud en Rees - WaarBenJij.nu

Entebbe

Door: Rees

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Rees

17 November 2014 | Oeganda, Entebbe

Maandag, 17 november 2014
Op naar de zetel van het land, Entebbe!
The Boma ( bed & breakfast)
Het is heerlijk, om ’s morgens gewekt te worden door de dierengeluiden in het oerwoud. Fris en monter staan we om 6 uur op en openen de gordijnen van onze tent. Het is nog schemerig, en de meeste gasten liggen nog op een oor. Onze koffers moeten nog gepakt worden, maar we wachten nog op onze was, die we hebben laten doen. Ruud gaat alvast naar de receptie om te kijken of onze was klaar is. Het duurt nog een poosje voordat onze was arriveert, die nog klam is van de regen van gisteren. Schoon en fris is de was wel, maar drogen zal moeten op onze volgende locatie. Het is nog een verrassing waar we naartoe gaan. Volgens ons reisprogramma reizen we vandaag terug naar Kampala, de hoofdstad van Uganda. Volgens het reisschema dat Jefry en Jacob van Matoke hebben gekregen, gaan we naar Entebbe, waar ook de luchthaven is. Volgens planning vliegen we morgen vanaf deze luchthaven naar Tanzania. Terwijl wij genieten van ons ontbijt, worden de jeeps gepoetst, en de koffers gestouwd in de bagageruimte. Vandaag hebben we een jarige in de groep, Dirk, en wordt hij door het personeel getrakteerd op een heerlijke taart. Nadat we met z’n allen de jarige Jop hebben toegezongen en gesmuld hebben van de heerlijke taart, vertrekken we om half negen richting Entebbe in het zuidoosten van Uganda. Op de theeplantages wordt al hard gewerkt, en de boeren staan gereed om met hun werk te starten op de cassaveplantages. Aan de oever van “lake of many froggs” zijn de lokalen op zoek naar de kikkertjes. Er wordt hard gewerkt aan de infrastructuur. Onderweg zien we dat er riolering wordt aangelegd, waarna de weg geasfalteerd zal worden. In Fort Portal stoppen we kort bij “The kingdom of Toro”. De bewaker vertelt ons trots over het koninkrijk van Toro. Het Tororijk werd in begin van de 19de eeuw gesticht door een prins van de Banyoro. In 1876 werd het rijk heroverd door de machtige omakuma Kabalega, maar deze moest het in 1891 weer afstaan aan de Britten, die een koning van de Banyoro op de troon zetten. Na een aantal strubbelingen tussen de Banyoro en de Britten, werd Major Portal aangesteld om orde op zaken te stellen. Hij gaf opdracht tot het bouwen van een fort, maar overleed kort daarna aan de gevolgen van malaria. In 1966 werd door Obote alle koninkrijken in de ban gedaan, maar in 1993 werden deze weer in ere hersteld door president Museveni. Het is rond de klok van half twee, als we in het stadje Mubende stoppen om te tanken. Het is geen prettige stad om te lunchen, en onze gidsen slaan voor om anderhalf uur door te rijden. Daar weten ze een geschikte plaats om te lunchen. Bij een conferentiecentrum in Mityana stoppen we voor de lunch en rijden we om vier uur verder. Het is nog zo’n drie uurtjes rijden voordat we in Entebbe zijn. Ondertussen begint het te regenen, maar we vrezen niet, de wegen zijn verhard, en blijven ons de glibberige en gladde slippartijen bespaard. Rond de klok van 18.00 uur naderen we de grote en hectische stad Kampala. Het is er een drukte van jewelste, het verkeer raast kriskras door elkaar, en de ene na de andere file is een feit. In het centrum van de stad, ligt het koninklijk paleis Okulabula. We stoppen daar even om een foto te maken, en Jacob vertelt ons in het kort, hoe de koninkrijken verdeeld zijn. Iedere streek heeft zijn eigen koninkrijk, en de mensen adoreren hun koning. We vervolgen onze weg door het drukke verkeer, en langzaamaan naderen we het Victoriameer, het grootste meer van Afrika. Het meer is omgeven door Uganda, Kenia en Tanzania. Het is de ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking, waar de mensen zich verzamelen na hun werkdag in het omliggende park. Ons hotel voor komende nacht, The Boma, ligt net iets buiten de stad Entebbe, een keurig koloniaal hotel, met kamers rondom een patio. Vanavond nemen we inofficieel afscheid van Jacob en Jefry tijdens een gezellig diner. Morgen rond de klok van 12 uur worden we door de heren opgehaald, die ons vervolgens naar het vliegveld 6 km. verderop brengen. Toffe gasten mogen we wel zeggen, die ons op een veilige en interessante manier hun land hebben laten zien.
Ruud en Rees