In jubelstemming - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Ruud en Rees - WaarBenJij.nu In jubelstemming - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Ruud en Rees - WaarBenJij.nu

In jubelstemming

Door: Rees en Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Rees

18 Augustus 2014 | Nederland, Brunssum

Ja, we wisten het zeker, dit jaar geen spectaculaire en ondernemende reis voor ons! Dit jaar houden we het simpel, en houden we een beetje de knip op de beurs. Het kon dit jaar ook niet op; woonkamer en keuken opgeknapt, en ach ja, als je dan toch bezig bent, gelijk maar nieuwe meubels, want dat staat dan zo mooi in een opgeknapt huis. Tja, en een andere auto is toch ook wel handig, nu de kleinkinderen groter worden, en een vijfdeurs auto dan toch wel gemakkelijk is. Gemak dient de mens. We waren heel stoer, vakantieboeken lieten we links liggen, en we maakten ons zelf wijs, dat internetpagina’s met mooie vakantieplaatjes ons niets deden. We werden er niet warm of koud van, en we hadden tijd genoeg om een reis uit te zoeken! Maar langzaamaan verstreken de dagen, weken en maanden, en kwam november, onze vakantiemaand bij uitstek, steeds dichterbij. Stilletjes aan begon het toch te kriebelen en werden er wat ideeën geopperd. De reis die we het liefste wilden maken, verbanden we naar ons achterhoofd. Dat was ’n beetje teveel van al het goede…….Totdat we een mailtje van onze Belgische medereizigers van onze reis naar Uganda kregen. Zij waren naar de vakantiebeurs in Antwerpen geweest, en hadden bij dezelfde reisorganisatie waarmee we naar Uganda waren geweest, een reis naar Oost-Afrika geboekt. Een van de hoogtepunten van deze reis was, dat je in Uganda een trektocht kan maken door de jungle op zoek naar de gorilla’s en chimpansees. In Tanzania ga je op safari in het wereldberoemde Serengeti national park, waar jaarlijks anderhalf miljoen gnoes, zebra’s en gazellen trekken op zoek naar groene vlaktes. En ja, op safari in de Ngorongoro krater, het dichtstbevolkte wildgebied ter wereld, is ook een onderdeel van deze mooie reis. De laatste paar dagen breng je door op de parelwitte stranden van Zanzibar.
Enthousiast waren we na het lezen van het mailtje. En de reis die we ver naar ons achterhoofd hadden geschoven, werd opeens reëel. Dit hadden we ooit afgesproken met onze Belgische reisgenoten; als we terug zouden gaan naar de gorilla’s, gingen we dat samen doen! Veel overredingskracht was niet nodig om ons te doen besluiten om deze reis ook te boeken.
Ik ben in jubelstemming!! Net als Ruud, tel ik de dagen af, voordat het zover is. Oost Afrika is een feit, de reis is geboekt, terug naar de parel van Afrika! Vanaf vandaag nog 82 nachtjes slapen, het schaapjes tellen is begonnen…..
Ruud en Rees

Ibariki Afrika
Ibariki Afrika
Tubariki watoto wa Afrika

REISBESCHRIJVING:

7 november • OVERNACHTING VD VALK A4 HOTEL SCHIPHOL

8 november • AANKOMST IN OEGANDA!
In de avond komt u aan op Entebbe Airport waar uw gids al te wachten staat. Na een eerste kennismaking rijdt u in een uurtje naar de eerste accommodatie, de Cassia Lodge. Deze goede middenklasse kijkt uit over het Victoria meer. Op het terras geniet u van een welkomstdrankje en luistert naar de eerste briefing.
Overnachting in Cassia Lodge

9 november • NAAR LAKE BUNYONI
Na een rustig ontbijt rijdt u naar het zuiden van Oeganda (7u), dit is het gebied van vulkanen, bergen en meren! U rijdt naar het meer van Bunyonyi wat “kleine vogeltjes” betekent en u zult dan ook genieten van alle vogelgeluiden om u heen. De lokale bevolking vervoert alles per uitgeholde boomstam en ook de kinderen gaan op die wijze al zingend en peddelend naar school.
Overnachting in Birds Nest

10 november • HET SPROOKJESACHTIGE MEER VAN LAKE MUTANDA
Rond het middaguur vertrekt u voor de 3 uur durende reis naar Kisoro. Na een aantal uur doemt ineens het Mutanda meer voor u op: Een sprookjesachtig meer aan de voet van de Virunga vulkaanketen. Is dit echt? U rijdt naar het Mutanda Lake Resort, waar u de rest van de middag geniet van het fenomenale uitzicht en u rustig voorbereid op het hoogtepunt van morgen!
Overnachting in het Mutanda Lake Resort

11 en 12 november • GORILLA TRACKING!
Vandaag is de grote dag; de gorilla tracking! Lopend en bukkend door het dichtbegroeide woud gaat u op zoek naar sporen: uitwerpselen, nesten, afgekloven bamboestengels en gebroken takjes verraden dat ze in de buurt moeten zijn. En dan het moment: Oog in oog met een berggorilla, een ijzersterk, maar zo menselijk wezen. We moeten zo’n 7 meter afstand houden, maar leg dat een gorilla maar eens uit…soms naderen ze je tot op minder dan 3 meter! Het samenzijn met de gorilla’s is één van de hoogtepunten van de reis. De reacties van eerdere reizigers: "Indrukwekkend, wauw, zo menselijk, tranen in mijn ogen, ongelofelijk”.
Overnachting in het Mutanda Lake Resort

13 november • OP SAFARI IN QUEEN ELIZABETH NP!
Tijdens het ontbijt geniet u nog even van het prachtige uitzicht over Lake Mutanda. Vervolgens rijdt u door naar de savannes en wildrijke meren van het tweede grootste nationale park; Queen Elizabeth (7u). U rijdt naar de avontuurlijk Bush Lodge, gelegen aan het Kazinga Channel waardoor u vanaf uw veranda de olifanten kunt zien lopen! In de middag maakt u een safari en gaat u op zoek naar onder andere kuddes olifanten, buffels, bavianen, leeuwen en vele antilopen, waaronder de Uganda Kob.
Overnachting in de Bush Lodge

14 november • KAZINGA KANAAL BOOTTOCHT & DE KYAMBURA GORGE
In de ochtend staat er een nieuw hoogtepunt op het programma; een boottocht over het Kazinga kanaal. Zelden zult u zoveel nijlpaarden op één dag zien. Wanneer u ook nog een groep olifanten elkaar ziet natspuiten weet u dat uw dag helemaal geslaagd is! Na de lunch en een aantal uurtjes rust op uw veranda bezoekt u de ‘Gorge Kyambura’. Dit is een prachtig stuk tropisch regenwoud wat verborgen ligt in een kloof. Wees voorbereid: hier schuilen slangen, chimps en andere tropische diersoorten.
Overnachting in de Bush Lodge

15 november • LANGS THEEVELDEN, KRATERMEREN EN DORPJES NAAR KIBALE FOREST!
In de ochtend schemering van dag 8 maakt u de laatste safari in Queen Elizabeth. ’s Middags rijdt u middels een prachtige route langs felgroene theevelden, dorpjes, groene heuvels en het massieve Rwenzori gebergte naar Kibale Forest (4u). Midden in het oerwoud liggen de comfortabele ‘cottages’ van de sfeervolle Primate Lodge. Welkom in een andere wereld; een apenwereld!!
Overnachting in Primate Lodge

16 november • OOGCONTACT MET ONZE NAASTE VERWANTEN, DE CHIMPANSEE!
Uiteindelijk zijn we hier natuurlijk vooral voor een familiebezoek aan onze verre voorouders; de Chimpansee. Wist u dat maar liefst 98% van onze genen identiek zijn aan die van chimpansees? In de ochtend gaat u de aan de hand van afgebroken takken, uitwerpselen, voedselresten en geluiden samen met een ranger op zoek naar deze luidruchtige beesten! In de middag maakt u een moeraswandeling, waarbij u naast verschillende apensoorten ook op zoek gaat naar de bijzondere Great Blue Turaco; één van Oeganda’s mooiste vogels!
Overnachting in de Primate Lodge

17 november • TERUG NAAR DE HOOFDSTAD; KAMPALA!
Vandaag rijdt u in zo’n 6 tot 7 uur terug naar het chaotische Kampala waar u plaatsneemt in de Cassia Lodge met uitzicht op het gigantische Lake Victoria! In de avond geniet u van het diner en de duizenden lichtjes van Kampala.
Overnachting in de Cassia Lodge

18 november • VLUCHT NAAR KILIMANJARO AIRPORT – KARIBU TANZANIA!
Na een rustig ontbijt met een prachtig uitzicht op het Victoria meer rijdt u naar Entebbe voor de vlucht naar Kilimanjaro Airport. In de verte ziet u de besneeuwde top van de hoogste berg van Afrika boven de wolken uitkomen en eenmaal aangekomen staat de Tanzaniaanse gids/chauffeur al te wachten. Na een eerste kennismaking rijdt u in 45 minuten naar de eerste accommodatie. Onder het genot van een drankje bespreekt u de plannen voor de komende dag.
Overnachting in Ilboru Safari Lodge

19 november • FLAMINGO’S EN BOOMKLIMMENDE LEEUWEN IN LAKE MANYARA NP
Na het ontbijt rijdt u in twee uur naar het lake Manyara national Park. Dit prachtige park bestaat voor een groot deel uit water en aan de oever kunt u verschillende vogelsoorten spotten waaronder flamingo’s en ooievaars. Met een beetje geluk vindt u hier ook de boom klimmende leeuwen! U gaat in de middag op safari aangezien de leeuwen dan het vaakst gespot worden.
Overnachting in Manyara Wildlife Lodge

20 november • SAFARI IN HET WERELDBEROEMDE SERENGETI NATIONAL PARK
Na een lekker ontbijt vertrekt u naar misschien wel het bekendste natuurpark van de Wereld; Serengeti National Park! De Serengeti herbergt de meest uitgebreide populatie wilde dieren op aarde en omvat tevens het meest complexe en onaangeroerde ecosysteem. Serengeti betekent “eindeloze vlakte” in de taal van de Masaï en dat is wat de Serengeti volledig waarmaakt. Op deze vlaktes trekken jaarlijks anderhalf miljoen gnoes, zebra’s en gazellen rond in het eco systeem tussen de Serengeti en de Masaï Mara in Kenia, op zoek naar verse graslanden. De rit naar de accommodatie is één lange safari! U overnacht in het sfeervolle Ikoma Bush Camp midden in de bush gelegen voor een geweldige bush ervaring. In de avond maken wij ons klaar voor een nachtsafari.
Overnachting in Ikoma Bush Camp

21 november • GEHELE DAG SAFARI IN HET SERENGETI NATIONAL PARK
Na een vroeg ontbijt gaat u met een lunchpakket weer op safari! De Serengeti is een enorm gebied dat net zo groot is als België. U gaat hier de gehele dag op safari en geniet van de prachtige uitgestrekte landschappen en al het wild wat hier te bewonderen valt. De Seronera Valley zal zeker niet ontbreken aangezien deze gigantische vallei met de Seronera rivier het gehele jaar door veel wild trekt en hier de kans op het spotten van een luipaard aanzienlijk is! Moe maar voldaan keert u eind van de middag terug naar Ikoma Bush Camp voor de welverdiende sundowner na een dag vol sensatie in de Serengeti.
Overnachting in Ikoma Bush Camp

22 november • SAFARI IN DE NGORONGORO KRATER
Na een vroeg ontbijt rijdt u met een safari en route richting de Ngorongoro krater. We dalen de krater in voor de safari! In de krater leven naar schatting 25.000 grotere zoogdieren! Daarmee is dit het dichtstbevolkte wildgebied ter wereld. Tevens heeft u hier de beste kans om een neushoorn te spotten. Tegen het middaguur geniet u van de lunch op de picknick plaats om vervolgens de krater weer te verlaten en naar Karatu te reizen.
Overnachting in Country Inn Lodge

23 november • TERUG NAAR ARUSHA – VLUCHT NAAR ZANZIBAR!
In de ochtend reist u terug naar Arusha (3u). Vervolgens wordt u naar de airport gebracht waar u afscheid neemt van onze gidsen en de vlucht naar Zanzibar klaar staat. Ter plaatse wacht een vertegenwoordiger van uw nieuwe accommodatie u op. U wordt naar de idyllische kust van Zanzibar gebracht.
Overnachting in Dongwe Ocean View

24 en 25 november • NAGENIETEN OP DE HAGELWITTE STRANDEN AAN DE TROPISCHE OOSTKUST!
Deze dagen staan volledig in het teken van het genieten op Zanzibar.
Overnachting in Dongwe Ocean View

26 november • VLUCHT NAAR DAR ES SALAAM – VLUCHT NAAR AMSTERDAM
Overdag geniet u nog van het strand. Aan het eind van de middag wordt u naar het vliegveld van Zanzibar gebracht voor de korte vlucht naar Dar es Salaam. Vanuit Dar es Salaam vertrekt de avondvlucht naar Nederland.

27 november • IN DE OCHTEND AANKOMST SCHIPHOL

• 18 Augustus 2014 - 12:19

Fam. Herveille:

Had die mail nu niet gelezen!hihihi geintje! Het is jullie meer dan gegund! Wij tellen de dagen met jullie mee..en dan vooral de dagen die jullie er niet zijn! Xxxx